Våra tre ikoniska K:n - kanelbullen, kaffet och korven - är kanske de produkter som starkast förknippas med convenience. Hur har vi på PBX living lab jobbat för att dessa produkter ska bli hållbara? Här reder vi ut framtiden för våra mest älskade convenience-produkter.
Hållbart on the go är inte alltid enkelt och vårt arbete med att leda en förändring av convenience-branschen har bara börjat. Men var inte oroliga för framtiden för våra tre älskade vardagshjältar på K. Den är ljus – se bara:
Kanelbullen är en av våra mest populära produkter i kategorin mat och fika. Hos oss har den så få ingredienser som möjligt, och dessa kan spåras. Mjölet är exempelvis ekologiskt odlat från Limabacka.
”För att minska matsvinnet så torkas överblivna bullar och blir till supergoda skorpor,” säger Michelle Isberg, franschisetagare PBX.
Kaffet på PBX kommer ifrån småskalig odling på Lykkes kaffegårdar i Brasilien. Lykke kontrollerar hela kedjan från bondens fält, till kafferosteriet och vår butik. Lokala bönder kan bli delägare i verksamheten och Lykkes affärsmodell utmanar därmed hur den etablerade kaffeindustrin ser ut idag.
”Vi tycker detta är en spännande möjlighet att visa vägen för en kaffeindustri som kan bli hållbar på riktigt,” säger Lorance Ljungkvist, kategorichef Mat & Fika.
Kaffet serveras i koppar som är en innovation från företaget PlasticFri: en pappkopp med vattenavstötande beläggning som inte är gjord av plast, och som kan brytas ned i en kompost på ungefär 90 dagar. Men eftersom den kan återvinnas som papper så kan den med fördel läggas i pappersinsamlingen. Locket är gjort av bagasse, som är rester från sockerrörsproduktion.
Korv behöver tack och lov inte heller vara ohållbart och ohälsosamt. Vår goda korv är svensk, ekologisk och märkt med EU-lövet. Den innehåller dessutom inget socker och är helt utan E-ämnen. Självklart har vi även en växtbaserad korv, gjord på ärtprotein.
Vi äter alldeles för mycket kött i Sverige och västvärlden idag och ambitionen med PBX har varit att minska mängden kött i sortimentet. Men vi tycker att svensk djurnäring har en viktig roll att fylla i det svenska landskapet, med frigående, betande djur som bidrar till att hålla landskapet öppet och upprätthåller den biologiska mångfalden.
Vi är därmed övertygade om att våra tre convenience-favoriter kanelbullen, kaffet och korven kommer att fortsätta vara räddare i nöden för många trötta och hungriga kunder under flera år framöver!
© 2021 PBX